Davide Bassi
Titoli dell'autore
Dallas, Italia. Cronaca di un successo (non troppo) annunciato - “Dallas”, Italy. Report of a (not too much) announced success
digital

Anno:
2013
SUMMARY
TV series Dallas is a perfect example to properly understand the rise of private commercial networks in Italy. While, during the decades of Rai monopoly, the TV schedule was mostly steady and static and US TV series were considered a minor genre, with commercial TV the situation changed. Dallas was underrated, unappreciated and then discarded after a couple of broadcasts by the public service broadcaster Rai. Therefore, newborn Canale 5 channel seized the opportunity and made it successful, both scooping the competition of other networks and defeating the public service. The essay intends to analyse the scheduling for Dallas in Italy during the first years of its broadcasting (1981-1984), showing its ups and downs, and describing the peculiar way the private network capitalised on its paratexts. The aim of the paper is to retrace the innovation that Dallas brought into the Italian television industry, with the implementation of modern strategies of TV scheduling such as counter programming and stacking.
RIASSUNTO
La serie televisiva Dallas è un caso emblematico per capire al meglio lo sviluppo dei network commerciali privati in Italia. Mentre, durante i decenni di monopolio Rai, il palinsesto televisivo era principalmente statico e immutabile e i telefilm americani venivano considerati un genere minore, con la tv commerciale la situazione è mutata. Dallas è stato sottovalutato, incompreso e poi scartato dopo poche messe in onda dal servizio pubblico della Rai. Una Canale 5 appena nata sfruttò l’opportunità e lo rese un titolo di grande successo, usandolo sia per sconfiggere la concorrenza di altri network privati sia per battere il servizio pubblico. Il saggio analizza la programmazione di Dallas in Italia nei primi cinque anni della sua messa in onda (1981-1985), ripercorrendone successi e fallimenti, e descrivendo il particolare modo in cui il network privato riuscì a sfruttare anche i suoi paratesti. Scopo del saggio è rintracciare gli elementi di innovazione portati da Dallas nell’industria tv italiana, con lo sviluppo di moderne strategie di costruzione del palinsesto come la contro-programmazione e il trascinamento orizzontale.
€ 6,00
Sommario »
Consulta l'archivio
Articoli Online First
“Scusi, chi ha fatto palo?”
Continuità e disruption del calcio su internet in Italia: dalle iptv ‘pirata’ a dazn
Towards the Platformization of (Social) Media Memory: Articulating Archive, Assemblage, and Ephemerality
Towards the Platformization of (Social) Media Memory: Articulating Archive, Assemblage, and Ephemerality
Ultimi 3 numeri
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2023 - 2. Internet Research Ethics in the Platform Society: Theoretical Reflections, Research Experiences, and Open Questions
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2023 - 1. Gender and Labour in the Italian Audiovisual Industries. Critical Research Approaches and Methods
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2022 - 3. Cantautore: the Songwriter in Culture and the Media
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2023 - 1. Gender and Labour in the Italian Audiovisual Industries. Critical Research Approaches and Methods
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2022 - 3. Cantautore: the Songwriter in Culture and the Media
Annate disponibili online
202320222021202020192018201720162015201420132012201120102009200820072006200520042003200220012000199919981997199619951994199319921991199019891988198719861985198419831982198119801979197819771976197519741973