L’istituzionalizzazione del cinematografo nei manuali Hoepli (1907-1923) - Raffaele De Berti - Vita e Pensiero - Articolo Comunicazioni Sociali Vita e Pensiero

L’istituzionalizzazione del cinematografo nei manuali Hoepli (1907-1923)

digital L’istituzionalizzazione del cinematografo nei manuali Hoepli (1907-1923)
Articolo
rivista COMUNICAZIONI SOCIALI
fascicolo COMUNICAZIONI SOCIALI - 2004 - 1. Civiltà delle macchine. Il cinema italiano e le sue tecnologie
titolo L’istituzionalizzazione del cinematografo nei manuali Hoepli (1907-1923)
Autore
Editore Vita e Pensiero
formato Articolo | Pdf
online da 09-2017
issn 0392-8667 (stampa) | 1827-7969 (digitale)
Scrivi un commento per questo prodotto
€ 6,00

Ebook in formato Pdf leggibile su questi device:

Between 1907 and 1923 the Milan publishing house Hoepli, specialised in practical handbooks since the second half of the nineteenth century, published three manuals devoted to cinema. Through the analysis of these texts the article seeks to assess the historical evolution that led to the fully-fledged institutionalisation of cinema, in other words to its recognition as an independent medium capable of producing films considered as works of art in their own right. The first two handbooks, Il cinematografo e i suo accessori. Lanterna magica e apparecchi affini. Vocabolario delle proiezioni (1907) [Cinema and its accessories. The magic lantern and related apparatuses. Dictionary of projections] by Guglielmo Re and Le proiezioni fisse e cinematografiche (1911) [Fixed and cinematographic projections] by Luigi Sassi, presented motion pictures as still closely dependent on photography and regarded the cinematographic medium as having a primarily didactic function. In contrast, the text by Vittorio Mariani, Guida pratica della cinematografia [Practical guide of cinematography] (1916 and second revised and expanded edition 1923) was devoted exclusively to cinema, by now considered as a new industry that was well organised into the different stages of production, with precise professional figures and its own specific language. This series of characteristics, reiterated in the second edition of the manual together with an acknowledgement of the relations between cinema and art, demonstrate that by the middle of the first decade of the twentieth century the new medium had now become fully institutionalised in Italy.

Ultimo fascicolo

Anno: 2021 - n. 2

Newsletter CS

* campi obbligatori
Academia.edu

Questo sito o gli strumenti terzi da questo utilizzati si avvalgono di cookie necessari al funzionamento ed utili alle finalità illustrate nella cookie policy.
Se vuoi saperne di più o negare il consenso a tutti o ad alcuni cookie, consulta la cookie policy.
Chiudendo questo avviso, navigando in questa pagina, cliccando su un link o proseguendo la navigazione in altra maniera, acconsenti all'uso dei cookie.

Acconsento