Da libere a private. Sulla nascita della televisione commerciale in Italia - From free to private. The emergence of commercial television in Italy
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SUMMARY
The article examines the making of a new kind of television in Italy between 1971 and 1980, the so-called “free” television, and the connection between its growth and the transformation of Italian society in 70’s, particularly the so-called “riflusso”. More specifically, the article analyses that early period in which local televisions set against Rai and promote themselves as the “real” public service. The “free televisions”, in fact, thought that their proximity to local communities would allow to represent themselves better than Rai. In a short time, however, commercial reasons replaced that idea and local televisions changed from “free” to “private”. RIASSUNTO Il saggio esamina la creazione di un nuovo tipo di televisione in Italia tra il 1971 e il 1980, la cosiddetta “televisione libera”, e il legame tra la sua crescita e le trasformazioni della società italiana negli anni Settanta, con particolare riferimento al cosiddetto “riflusso”. Più nel dettaglio, il contributo analizza quel primo periodo in cui le tv locali iniziarono a contrastare la Rai e a promuoversi come il “vero” servizio pubblico. Le “tv libere”, infatti, erano convinte che la loro vicinanza alle comunità locali permettesse loro di rappresentarle meglio della Rai. In breve tempo, però, le ragioni commerciali sostituirono quest’idea e le televisioni da “libere” diventarono “private”. |
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