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Elinor Groom

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Mapping the region. The scope of Southern Television’s identity during the emergence of ITV digital Mapping the region. The scope of Southern Television’s identity during the emergence of ITV
Anno: 2013
SUMMARY Discussions of the emergence of ITV in the UK have largely focused on the national significance of commercial broadcasting. The regional franchise model of the ITV network – and its relation to identity – has been explored but the prevailing discourse has tended towards analysis of the national social and institutional context. However, one of the most interesting presumptions at the time of the 1954 Television Act (and, by association, subsequent historical accounts) is that the regional franchises had a pre-existing, homogenous identity. This article questions that presumption, using Southern Television as a case study. Through an analysis of selected documents from the company’s archive, including maps, marketing and memos, this article shows that Southern was engaged in a process of assessing, evaluating and characterising the South and South East region that it was bound to represent. This analysis reveals that the company were ultimately unable to reconcile the wide geographical area and diverse demographics of its region, and suggests that the company had to use other means to prove to the Independent Television Authority (ITA) that it was adhering to the regional agenda peculiar to the ITV network. As part of a larger extended study of Southern Television and it’s regional identity, this article establishes the local context of the company’s franchise within the national structures of the ITV network. RIASSUNTO Le discussioni sulla nascita di ITV in Gran Bretagna si sono in gran parte concentrate sul significato nazionale del broadcasting commerciale. Il modello di franchise regionale del network ITV – e la sua relazione con le varie identità – è stato esplorato, ma le analisi prevalenti si sono dedicate al contesto sociale e istituzionale nazionale. In ogni caso, una delle presupposizioni ai tempi del Television Act del 1954 (e, per associazione, dei resoconti storici seguenti) è che i franchise regionali avessero una pre-esistente identità omogenea. Il saggio mette in discussione questo assunto, usando come caso la Southern Television. Mediante un’analisi di documenti selezionati nell’archivio dell’impresa, tra cui mappe, documenti di marketing e annotazioni, il saggio mostra che la tv fu coinvolta in un processo di definizione, valutazione e caratterizzazione della regione del Sud e Sud-Est che doveva rappresentare. L’analisi svela che la televisione non è stata capace di conciliare l’estesa area geografica e i vari pubblici della sua regione, e suggerisce che dovette ricorrere ad altri mezzi per dimostrare alla Independent Television Authority (ITA) che stava comunque perseguendo l’agenda regionale tipica di ITV. Parte di uno studio più ampio sulla Southern Television e sulla sua identità regionale, il contributo fissa il contesto locale del franchise dell’azienda televisiva entro le strutture nazionali del network ITV.
€ 6,00
 

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Anno: 2025 - n. 1

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