Mihaela Teodor
Titoli dell'autore
The commercialization process of Romanian post-communist television. The movement for an independent television and its consequences
digital

Anno:
2013
SUMMARY
Media market analysts and researchers consider that private initiative in the Romanian television industry took form after 1992, when the new Audio-Visual Law allowed private agencies to apply for licenses from the Ministry of Communication. And even more, they consider that the real phase of commercial television begin after 1994/5, after PRO TV channel started broadcasting. However, commercialization must be regarded as a process that’s why it’s very important to get to know the premise and the context in which took place the entrance of private actors into the Romanian TV national market. In this respect, the establishment and the activity of the Society for the Organization of an Independent Television (SOTI), including the emergence of SOTI TV in December 1991, was a time reference for the development of post-communist commercial media in Romania. The main objective of this study is to analyze the context and consequences of this experience: SOTI was the civic initiative that forced indirectly the Romanian Government to give up the state monopoly and to give legal existence to commercial broadcasters.
RIASSUNTO
Analisti mediali e ricercatori ritengono che l’iniziativa privata nella televisione rumena prese forma a partire dal 1992, quando la nuova legge sull’audiovisivo rese possibile ad agenzie private di richiedere le licenze al Ministero delle Comunicazioni. Ancora di più, considerano che la fase reale di tv commerciale ebbe inizio dopo il 1994-95, quando il canale PRO TV iniziò le sue trasmissioni. La commercializzazione va intesa come un processo, ed è molto importante conoscere le premesse e il contesto in cui si svolse l’entrata di attori privati nella tv romena. Da questo punto di vista, l’attività della Society for the Organization of an Independent Television (SOTI), compresa la nascita nel dicembre 1991 di SOTI TV, è un momento importante per lo sviluppo di media commerciali post-comunisti in Romania. L’obiettivo primario di questo lavoro è l’analisi del contesto e delle conseguenze di questa esperienza: SOTI è stata l’iniziativa civica che ha indirettamente forzato il Governo
rumeno ad abbandonare il monopolio di Stato e rendere legali i broadcaster commerciali.
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