Federica Villa
Titoli dell'autore
Autoritrattistica Osama bin Laden. Gesto, clonazione, impersonale
digital

Anno:
2012
RIASSUNTO
Due immagini. La prima: il video di bin Laden che, nel rifugio di Abbottabad, si guarda in uno schermo televisivo
con una coperta sulle spalle, osservato mentre si osserva. La seconda: la fotografia del (falso) primo
piano del suo volto tumefatto, elevato a reliquia post mortem nei giorni immediatamente successivi alla sua
eliminazione. A partire da queste due immagini, che segnano le ultime tappe di una fitta parabola iconica,
il presente intervento si propone di studiare la dimensione autoritrattistica dell’immagine di bin Laden. Da
una parte la sottrazione del corpo: la latitanza in vita, l’occultamento della salma dopo l’uccisione; dall’altra,
all’opposto, la sua sovraesposizione mediatica, deriva pandemica del terrore, che lavora clonando immagini e
gesti autoritrattistici in un ambiente intermediale. In sintesi, l’idea che le immagini con cui Osama bin Laden
si è rappresentato per tutto il decennio scorso siano avvertite come presenze vicarie di un corpo in absentia,
secondo criteri di autodocumentazione che spingono a valutare interscambiabilità e modificabilità come indicatori
di una vocazione all’impersonale propria dell’autoritrattistica contemporanea.
SUMMARY
Two images. The first one: the video with bin Laden who, inside the Abbott a bad shelter, watches himself on a
Tv screen, with a blanket around his shoulders, being observed while he’s observing himself. The second one:
the (fake) close-up photograph of his black-and-blue face, lifted to a post mortem relic during the days after
his elimination. Starting with these two images, which set the last stage of a dense iconic parable, this article
aims to study bin Laden’s dimension of self-portraying. On the one hand, the embezzlement of the body: a
life of hiding, and the concealment of the body after his killing; on the other hand, on the opposite, his media
overexposure, his drift towards pandemic terror, which works by cloning images and self-portraying gestures
in an intermedial environment. In synthesis: the idea that the images with which Osama bin Laden showed
himself throughout the last decade are perceived as substitute presences of a body in absentia, according to
criteria of self-documentation which cause us to evaluate interchangeability and modifiability as indicators of
a vocation oriented toward an impersonal dimension, typical of contemporary self- portraiture.
€ 6,00
Visualizzare la diva. «La donna del fiume»: qualche appunto sull’attrice diva nel paesaggio d’acqua
digital

Anno:
2007
The reconstruction of the screenplay evolution of Mario Soldati’ La donna del fiume offers a classic example
of the process of mediation between authorial, productive and cultural instances from which the film script
originates. In particular, the analysis shows the results of the censorial pressure concerning the staging of
women on his film and, more generally, on the definition of a new model of female star. Even when apparently
exercised on other elements of the film, the interventions reveal a containment of the female character,
granting a larger diegetic space while respecting the visual (and cultural) standard of representation of
women.
€ 6,00
Sommario »
Consulta l'archivio
Articoli Online First
“Scusi, chi ha fatto palo?”
Continuità e disruption del calcio su internet in Italia: dalle iptv ‘pirata’ a dazn
Towards the Platformization of (Social) Media Memory: Articulating Archive, Assemblage, and Ephemerality
Towards the Platformization of (Social) Media Memory: Articulating Archive, Assemblage, and Ephemerality
Ultimi 3 numeri
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2025 - 1. Frameless Experiences. For a Multidisciplinary Approach to Immersive Media
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2024 - 3. Italian Cinemas and Moviegoing. Venues, People, Management
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2024 - 2. BECOMING AGENS. Synesthetic and Active Processes of Image Reception in the Middle Ages
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2024 - 3. Italian Cinemas and Moviegoing. Venues, People, Management
COMUNICAZIONI SOCIALI - 2024 - 2. BECOMING AGENS. Synesthetic and Active Processes of Image Reception in the Middle Ages
Annate disponibili online
20252024202320222021202020192018201720162015201420132012201120102009200820072006200520042003200220012000199919981997199619951994199319921991199019891988198719861985198419831982198119801979197819771976197519741973