Tele-Saar. Europe’s first commercial TV station as transnational experiment
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SUMMARY
This article highlights a forgotten episode of European television history: the short yet interesting life of the first commercial television station in Europe called “Tele-Saar”, operating at the French-German borders of the Saar region between December 1953 and July 1958. Financed by French capital and equipped with French technology, Tele-Saar can be analyzed as a speaking example of French post-war techno-politics, demonstrating the close links between political interests, economic strategies and technological ambitions. The specific political context of the Saar region which remained under French protectorate until 1955 makes the story of Tele-Saar a unique example of early transnational television broadcasting in Europe. The article offers a thick description of the main actors involved in the planning and running of the station and analyzes the strategic political and economic motives that stood behind both the installation of the station by the French authorities and its closing due to the return of the Saarland to West Germany in 1957. RIASSUNTO Il saggio sottolinea un episodio dimenticato della storia della televisione europea: la vita breve ma interessante della prima stazione televisiva commerciale in Europa, chiamata “Tele-Saar”, operante al confine franco-tedesco della regione della Saar tra dicembre 1953 e luglio 1958. Finanziata da capitali e provvista di tecnologie francesi, Tele-Saar può essere analizzata come un esempio della tecno-politica francese nel dopoguerra, dimostrando i forti legami tra interessi politici, strategie economiche e ambizioni tecnologiche. Il contesto politico specifico della regione, rimasta sotto il protettorato francese fino al 1955, rende la storia di Tele-Saar un esempio unico di primo broadcasting transnazionale in Europa. Il saggio offre una descrizione accurata dei principali attori coinvolti nella progettazione e nello sviluppo della stazione e analizza i motivi strategici politici ed economici dietro sia l’installazione della stazione da parte delle autorità francesi, sia la sua chiusura dopo il ritorno della Saar alla Germania Ovest nel 1957. |
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